Skip links

ඉන්දියානු සංගීත සම්ප්‍රදායන්

ඉන්දියානු සංගීත කලාව ගත් කල, විවිධ සංගීත ශෛලින්ගෙන් පොහොසත් වූද විවිධ වූද සම්ප්‍රදායන් විහිදුවන සංගීත උරුමයක් අපට දැකගත හැකිය.ඉන්දියාවේ අතිවිශාලත්වය සහ විවිධත්වය හේතුවෙන්, ඉන්දියානු සංගීතය සම්භාව්‍ය සංගීතය, ජන, රොක් සහ පොප් ඇතුළු බහුවිධ ප්‍රභේද සහ ආකාරවලින් විවිධ ප්‍රභේද ඇතුළත් වේ.

සම්භාව්‍ය සංගීතය:

හින්දුස්ථානි සම්භාව්‍ය සංගීතය: උතුරු ඉන්දියාවෙන් ආරම්භ වූ හින්දුස්ථානි සම්භාව්‍ය සංගීතය රාග (තාල රටා) සහ තල (තාල චක්‍ර) භාවිතය මගින් සංලක්ෂිත වේ. එයට Khayal, Dhrupad, Thumri සහ Sitar වැනි වාචික සහ වාදන ආකෘති ඇතුළත් වේ.

හින්දුස්ථානි සම්භාව්‍ය සංගීතය ඉන්දියාවේ සම්භාව්‍ය සංගීතයේ ප්‍රධාන සම්ප්‍රදායන් දෙකෙන් එකක් වන අතර අනෙක කර්නාටක ශාස්ත්‍රීය සංගීතයයි. එය උතුරු ඉන්දියාවෙන් ආරම්භ වන අතර පැරණි ඉන්දියානු සංගීත හා දාර්ශනික සම්ප්‍රදායන් තුළ ගැඹුරින් මුල් බැස ඇත. හින්දුස්ථානි ශාස්ත්‍රීය සංගීතය එහි සංකීර්ණ නාද රටා (රාග) සහ රිද්මයානුකූල චක්‍ර (තල) මගින් සංලක්ෂිත වේ. එය එහි චිත්තවේගීය ගැඹුර, වැඩිදියුණු කිරීමේ ස්වභාවය සහ තනු නිර්මාණය සහ රිද්මය අතර ඇති සංකීර්ණ සම්බන්ධතාවය සඳහා ප්‍රසිද්ධය.

හින්දුස්ථානි සම්භාව්‍ය සංගීතයේ ප්‍රධාන අංග:

රාග:

හින්දුස්ථානි ශාස්ත්‍රීය සංගීතයේ පදනම රාග වේ.

රාගයක් යනු යම් අනුපිළිවෙලක ස්වර මාලාවක් (ස්වර) සමන්විත වන අතර එය විසිතුරුකරණය, වාක්‍ය ඛණ්ඩය සහ මනෝභාවය සඳහා මාර්ගෝපදේශ සමඟින් සමන්විත විශේෂිත තනු රාමුවකි. සෑම රාගයක්ම නිශ්චිත චිත්තවේගයන් අවුස්සන අතර දවසේ හෝ ඍතුවල විවිධ වේලාවන් සමඟ සම්බන්ධ වේ.

Thals තාල්ස්:

තාල යනු හින්දුස්ථානි ශාස්ත්‍රීය සංගීතයේ ක්‍රියාකාරිත්වයට පදනම් වන රිද්මයානුකූල රටා හෝ චක්‍ර වේ. වඩාත් සුලභ තාලය වන්නේ ටින්ටල් වන අතර එය බීට් 16 කින් සමන්විත වන අතර එය බීට් හතර බැගින් කොටස් හතරකට බෙදා ඇත. තනුව සහ රිද්මය අතර ඇති සංකීර්ණ අන්තර් සම්බන්ධතාවය මෙම සම්ප්‍රදායේ ලක්ෂණයකි.

Imrovision (අනුප්‍රතිපාදනය) වැඩිදියුණු කිරීම:

හින්දුස්ථානි සම්භාව්‍ය සංගීතය වැඩිදියුණු කිරීම කෙරෙහි දැඩි අවධානයක් යොමු කරයි. සංගීතඥයින් රාග සහ තාලයේ මූලික ව්‍යුහය සංකීර්ණ වැඩිදියුණු කිරීමේ ශිල්පීය ක්‍රම මගින් අලංකාර කර සංවර්ධනය කරයි. මෙය එක් එක් විකාශනය තුළ අද්විතීය කාර්ය සාධනයක් සඳහා ඉඩ සලසයි.

Gharanas:

Gharanas සම්ප්‍රදාය හින්දුස්ථානි ශාස්ත්‍රීය සංගීතයේ විවිධ ශෛලීය පාසල්වලට යොමු වේ. සෑම ඝරානාවකටම තනුව, රිද්මය සහ විසිතුරුකරණය සඳහා තමන්ගේම ප්‍රවේශයක් ඇත. ප්‍රමුඛ ඝරානා අතර කිරානා, ග්වාලියර්, අග්‍රා සහ පටියාලා ඝරානා ඇතුළත් වේ.

වාචික සහ වාද්‍ය ශෛලීන්:

හින්දුස්ථානි ශාස්ත්‍රීය සංගීතය වාචිකව සහ වාද්‍යමය වශයෙන් සිදු කෙරේ. ඛයාල් (ප්‍රකාශන සංයුති), තුම්රි (අර්ධ සම්භාව්‍ය ප්‍රභේද) සහ ධෘපද් (පැරණි ශෛලිය) වැනි විවිධ ශෛලීන් ගායන ප්‍රසංගවලට ඇතුළත් වේ.

වාද්‍ය ප්‍රසංගවල සිතාරය, තබ්ලාව, සරොද්, නළාව සහ තවත් බොහෝ උපකරණ ඇතුළත් වේ.

අලාප්, ජෝර් සහ ජලා:

මේවා සම්ප්‍රදායික හින්දුස්ථානි සම්භාව්‍ය රංගනයක අදියර තුනයි.

ආලාප් යනු රාගයේ ස්වරවල මන්දගාමී සහ භාවනාමය ගවේෂණයකි.

ජෝර් රිද්මයානුකූල ස්පන්දනයක් හඳුන්වා දෙයි.

ජලා වේගවත්, රිද්මයානුකූල වැඩිදියුණු කිරීම් ඇතුළත් වේ.

වාදනය: හින්දුස්ථානි සම්භාව්‍ය ප්‍රසංගවලට බොහෝ විට තබ්ලා වැනි බෙර වාද්‍ය භාණ්ඩ සහ හාර්මෝනියම් හෝ තන්පුරා වැනි රිද්ම වාද්‍ය වාදන ඇතුළත් වන අතර එය තනුවට සහාය වීමට එකස්වර සංගීතයක් සපයයි.

බොලිවුඩ් සංගීතය:
ඉන්දියාවේ චිත්‍රපට කර්මාන්තය සම්භාව්‍ය ආනුභාව ලත් තනුවල සිට සමකාලීන පොප් ගීත දක්වා චිත්‍රපට සඳහා සංගීත නිර්මාණ අති විශාල සංයුතියකින් නිෂ්පාදනය කරයි.

Bhangra භන්ග්‍රා:

පන්ජාබ්හි ආරම්භ වූ, භන්ග්‍රා යනු සාම්ප්‍රදායික රිද්ම නවීන අංග සමඟ මුසු කරන සජීවී සහ ජවසම්පන්න ජන නැටුම් සංගීත ප්‍රභේදයකි. එය එහි සාම්ප්‍රදායික ස්වරූපයෙන් සහ සමකාලීන සංගීත ශෛලීන් සමඟ ඒකාබද්ධ කිරීමක් ලෙස පුළුල් ජනප්‍රියත්වයක් ලබා ඇත. භන්ග්‍රා එහි රිද්මය, ජවසම්පන්න නර්තන චලනයන් සහ සැමරුම් ආත්මය මගින් සංලක්ෂිත වේ.

පද රචනය සහ තේමා:

භන්ග්‍රා ගීතවල සාමාන්‍යයෙන් ප්‍රේමය, සතුට සහ සංස්කෘතික අභිමානය යන තේමාවන් පිළිබිඹු කරන පද රචනා ඇතුළත් වේ. පද රචනය බොහෝ විට කථාන්දර, හැඟීම් ප්රකාශ කිරීම හෝ සංස්කෘතික හා ඓතිහාසික සිදුවීම් සමරයි.

රාජස්ථානි ජන සංගීතය:

රාජස්ථාන් එහි ප්‍රචලිත ජන සංගීතය සඳහා ප්‍රසිද්ධය, dholak, sarangi සහ morchang වැනි සංගීත භාණ්ඩ සමඟ ගීත ඇතුළත් වේ.

Bihu:
ඇසෑම් ප්‍රදේශයෙන් පැමිණි Bihu සංගීතය Bihu උත්සවය හා සම්බන්ධ වන අතර කෘෂිකාර්මික චක්‍රය සමරන සම්ප්‍රදායික ගීත සහ නැටුම් ඇතුළත් වේ.

භක්ති සංගීතය:

භජන් සහ කිර්තාන්: මේවා හින්දු ආගමේ දෙවිවරුන්ට භක්තිය ප්‍රකාශ කරන විවිධ ප්‍රාදේශීය භාෂාවල භක්ති ගීත වේ. ඒවා බොහෝ විට සභා පසුබිම්වලදී ගායනා කරනු ලැබේ.

කව්වාලි:

ඉන්දියානු උපමහාද්වීපයේ ආරම්භ වූ භක්ති සූෆි සංගීතයේ ආකාරයකි. කව්වාලි හි හාර්මෝනියම් සහ තබ්ලා වැනි වාද්‍ය භාණ්ඩ සමඟින් උද්‍යෝගිමත් ගායනයක් දක්වයි.

Indi-Pop: පොප් සහ සමකාලීන සංගීතය:

ඉන්දියානු පොප් සංගීතය 1990s හිදී ගොඩ නැගුනු අතර , එහි සමකාලීන පොප් ශෛලීන් සමඟ ඉන්දියානු තනු සහ රිද්මයන් ඒකාබද්ධ කිරීම මගින් සංලක්ෂිත වේ.

ඉලෙක්ට්‍රොනික් නැටුම් සංගීතය (EDM):

ඉන්දියාවේ තරුණ සංස්කෘතිය EDM වැලඳගෙන ඇති අතර, දේශීය හා ජාත්‍යන්තර DJs සහ නිෂ්පාදකයින් ප්‍රදර්ශනය කරන උත්සව සහ සිදුවීම් සමඟින් නිර්මාණය විය. බොහෝ විට රාත්‍රී සමාජශාලාවල වාදනය වන ඉලෙක්ට්‍රොනික සංගීත ප්‍රභේද මාලාවක් සහ ශක්තිමත් නැටුම් තාලයකින් සංලක්ෂිත වේ: උත්සව පෙළට ජනප්‍රිය EDM කලාකරුවන් කිහිප දෙනෙකු ඇතුළත් වේ.

නිදසුන්
හවුස් මියුසික්, ටෙක්නෝ, ඩ්‍රම් සහ බාස්, ඩබ්ස්ටෙප් සහ ට්‍රාන්ස් සමඟ බීට්ලස් සංගීතයේ සිට මිනිත්තුවකට බීට් 200 ක දෘඩ කෝෂය දක්වා වූ ශෛලීන් ඇතුළත් වේ.

– නිලක්ෂි බණ්ඩාර.

Leave a comment

This website uses cookies to improve your web experience.
Home
Account
Cart
Search